Mobco & BizzPro: Innoveren, en dat blijven doen. Zo blijven we aan zet.

Een bedrijf dat andere ondernemingen helpt innoveren, zien we bij BizzPro graag komen. IT-bedrijf Mobco is er zo eentje. Met hun aanbod van hardware, beveiliging daarvan en verdere ondersteuning zijn ze de one-stop-shop voor alles wat nodig is om de transformatie naar een moderne werkplek te realiseren bij hun klanten. Dat aan een vaste kost per maand, per werknemer. Een soort leaseplan, eigenlijk. Mobco bestaat slechts 10 jaar, en zo’n 25 personeelsleden voorzien jaarlijks tientallen (middel)grote bedrijven en openbare instellingen van dienst en producten. Vastberaden om klanten het maximum uit de technologische mogelijkheden te laten halen. 

Mobco denkt mee met bedrijven, en selecteert welke technologie klanten efficiënter maakt. De oplossingen zijn flexibel en schaalbaar. Met andere woorden: realistisch, in lijn met specifieke noden, binnen een bepaald budget. De visie van Mobco? Elke werkplek moet nu al mee zijn met technologische ontwikkelingen. Daar heeft het bedrijf niet alleen op economisch vlak baat bij, maar ook de ervaring van de gebruikers – het personeel – gaat erop vooruit. Efficiëntie werkt groei in de hand, en een mobiele werkplek biedt flexibiliteit en ondersteuning voor werknemers. 


De zoektocht naar een nieuwe oplossing

Waarin het bedrijf zich onderscheidt? De moderne werkplek. Veel IT-bedrijven focussen vooral op de processen, maar er is almaar meer vraag naar een partij die juist focust op de moderne werkplek, de devices, de software en het beheer. Dat is de niche waar Mobco voluit op inzet. Een ander domein waarin ze uitblinken is het thuiswerken vlot doen slagen. Althans, onafhankelijk kunnen werken van een vaste werkplek. Dat is zeker in deze tijden essentieel. Als early adopter zag het bedrijf het nut van nuttige thuisoplossingen snel in, en sprong al een tijd geleden op die kar. Mobco-klanten moeten hun werk van eender waar kunnen uitvoeren. Mobco biedt ondersteuning voor de volledige moderne werkplek, en mikt vooral op grote – meer bepaald top 500 – bedrijven. Werken (op afstand) moet productief en veilig zijn. Het bedrijf zoekt naar de tools, toestellen en applicaties die het handigst zijn voor de eindgebruiker. 

Waar ze een onbenutte kans zagen? Er was geen platform dat heel die service all inclusive kon bewerkstelligen. Daarvoor kon de IT-specialist op BizzPro rekenen. De opdracht was de ontwikkeling van zo’n Workplace Self Service Portal.

Een duidelijke taak voor BizzPro

Ulrik Van Schepdael van Mobco kende Thierry Becu al 25 jaar via eerdere projecten. De samenwerking was dus snel beklonken. Die begon met een analyse: welke code zou een hedendaags platform kunnen vormen dat aan de vereisten voldeed? Mobco kon goed formuleren met wat de oplossing, waarmee wij op de proppen zouden komen, moest omvatten. De vereisten? Een Cloud-based platform met solide beveiliging, én flexibiliteit voor de invulling door de eindklant. Medewerkers moeten hun (al dan niet virtuele) werkplek kunnen inrichten zoals zij dat zelf willen. Op vlak van hardware én gebruikte applicaties.

Modernisering betekent dat mensen meer en meer verschillende devices gebruiken. Er is ook een grote vooruitgang in technologische skills die we kunnen benutten. Vroeger was het al moeilijk om een bepaalde app aan de man te brengen bij medewerkers, maar tegenwoordig wordt de moderne werkplek juist vanuit die werkkrachten gedreven. Dan kunnen we al eens gaan spelen – en dat moeten we ook. ‘The War for Talent’ scheert hoge toppen, en hoe modern en technologisch vooruitstrevend een bedrijf is, geeft vaak de doorslag bij jonge uitblinkers bij hun keuze van werkgever.


Gebruiksgemak, automatisering en maatwerk

Het platform werkt vanuit een soort hub. Er staat geen nieuwe data in, maar connecteert gebruikte databases slim met elkaar. Het zorgt voor de koppeling van interne processen. Zo hebben medewerkers slechts één login nodig voor alle toepassingen die ze gebruiken. De verschillende applicaties worden met elkaar verbonden, en het platform staat als een paraplu boven de bestaande (complexe) beheersystemen. Dat zorgt al voor een pak meer duidelijkheid voor werknemers. Geen wirwar van toepassingen, maar één centrale place to be. Gebruiksgemak is key. 

Door alles de automatiseren, kunnen de medewerkers ook volledig geautomatiseerd, binnen budget, hun devices kiezen. Die keuze is belangrijk voor Mobco klanten. Medewerkers weten zélf het beste welke toestellen ze nodig hebben om hun job goed te kunnen doen. Die apparaten worden overigens automatisch besteld, geconfigureerd en thuis geleverd. Vooringesteld. Eindgebruikers kunnen meteen aan de slag met hun tablets, laptops, telefoons… eens ze aan de deur staan. Geen tech training nodig dus. 


Een goed project komt altijd met een uitdaging 

Nu de twist: de code mocht geen eiland zijn. Iedere gebruiker moest de specifieke invulling namelijk zelf flexibel kunnen bepalen. Met kennis van zaken, weet je dat dergelijke code niet evident is om te schrijven. Gooi daarbovenop een pandemie die interne samenwerking moeilijker maakt, en je zit met een heuse uitdaging. Gelukkig is ons team very dedicated. Na twee jaar werken we nog steeds succesvol samen, en tot op vandaag geven we het platform nog een regelmatige upgrade. Door het nauwe contact en goede opvolging, kunnen we verdere ontwikkelingen sturen. Bijgevolg zijn er maandelijkse releases met nieuwe features. Dat heb je met technologische ontwikkelingen: the work never stops. Innoveren en dat blijven doen. Kwestie van de concurrent altijd een stapje voor te blijven. 


… En nu de nabespreking. Hoe blikt Mobco (voorlopig) terug?

Het verdict: meer efficiëntie, tijdswinst en minder foutmarge voor de bedrijven die het ontwikkelde Workplace Portal gebruiken. Daarbovenop betekent het meer flexibiliteit, gebruiksgemak en vrijheid voor de mensen die er werken. Geheel in lijn met de missie van Mobco, die we trots een tevreden klant kunnen noemen.

Mobco is ook onder de indruk hoe de samenloop van omstandigheden zorgde voor een gunstig effect. Remote werken bewerkstelligen was reeds een expertise van het bedrijf, maar de snelle evoluties die afgelopen jaar noodzakelijk veroorzaakte, had een grote impact. Door de pandemie kwam de manier van werken in een soort gedwongen stroomversnelling terecht. Nu bedrijven hier wel op moesten inzetten, groeide ook het vertrouwen gestaag. Dat vertrouwen was vorig jaar opvallend kleiner. Het contrast is dus enorm: vandaag onderhandelen we of een medewerker überhaupt nog op kantoor aanwezig hoeft te zijn. Hoewel het dus al twee jaar in the running was, werd het Workplace Portal dit jaar tot hoeksteen van Mobco’s marktstrategie gebombardeerd.

More Use Cases

BizzPro: de ‘Compagnon’ in digitale projecten bij De Meuter

De firma afbraakwerken en grondwerken, De Meuter nv, is één van de grootste spelers in zijn domein in België . Al meer dan 50 jaar zijn ze actief in o.a. sloopwerken, grondwerken, sanering en recyclage. BizzPro is al jaren de vaste IT-partner van De Meuter op gebied van soft- en hardware oplossingen. Zo ook voor het project Compangnon.

Bekijk Project »

Mobco & BizzPro: Innoveren, en dat blijven doen. Zo blijven we aan zet.

Een bedrijf dat andere ondernemingen helpt innoveren. Mobco denkt mee met bedrijven, en selecteert welke technologie klanten efficiënter maakt. Met hun aanbod van hardware, beveiliging daarvan en verdere ondersteuning zijn ze de one-stop-shop voor alles wat nodig is om de transformatie naar een moderne werkplek te realiseren bij hun klanten. Het resultaat: een Workplace Self Service Portal.

Bekijk Project »

IOT mobiele app geïntegreerd met liften

Liftbeheer is een vak apart. Ook daar is de toekomst: slimme digitalisatie. BizzPro hielp bij de ontwikkeling van een innovatie app voor liftbeheer, die via bluetooth en USB verbonden is met het microcontroller board van de supervisor. Van handige automatisatie gesproken.

Bekijk Project »

Handige mobiele app om koffie te bestellen

Een lumineus app-idee? Geen probleem. Als je met BizzPro samenwerkt, komt die app er snel. Het idee van deze klant: een mobiele applicatie waarmee koffieliefhebbers de dichtstbijzijnde koffiebar kunnen lokaliseren, en daar vervolgens een koffietje kunnen bestellen. Het resultaat was een cross platform mobiele app.

Bekijk Project »

Remote
Assistance