Een duidelijke taak voor BizzPro
Ulrik Van Schepdael van Mobco kende Thierry Becu al 25 jaar via eerdere projecten. De samenwerking was dus snel beklonken. Die begon met een analyse: welke code zou een hedendaags platform kunnen vormen dat aan de vereisten voldeed? Mobco kon goed formuleren met wat de oplossing, waarmee wij op de proppen zouden komen, moest omvatten. De vereisten? Een Cloud-based platform met solide beveiliging, én flexibiliteit voor de invulling door de eindklant. Medewerkers moeten hun (al dan niet virtuele) werkplek kunnen inrichten zoals zij dat zelf willen. Op vlak van hardware én gebruikte applicaties.
Modernisering betekent dat mensen meer en meer verschillende devices gebruiken. Er is ook een grote vooruitgang in technologische skills die we kunnen benutten. Vroeger was het al moeilijk om een bepaalde app aan de man te brengen bij medewerkers, maar tegenwoordig wordt de moderne werkplek juist vanuit die werkkrachten gedreven. Dan kunnen we al eens gaan spelen – en dat moeten we ook. ‘The War for Talent’ scheert hoge toppen, en hoe modern en technologisch vooruitstrevend een bedrijf is, geeft vaak de doorslag bij jonge uitblinkers bij hun keuze van werkgever.
Gebruiksgemak, automatisering en maatwerk
Het platform werkt vanuit een soort hub. Er staat geen nieuwe data in, maar connecteert gebruikte databases slim met elkaar. Het zorgt voor de koppeling van interne processen. Zo hebben medewerkers slechts één login nodig voor alle toepassingen die ze gebruiken. De verschillende applicaties worden met elkaar verbonden, en het platform staat als een paraplu boven de bestaande (complexe) beheersystemen. Dat zorgt al voor een pak meer duidelijkheid voor werknemers. Geen wirwar van toepassingen, maar één centrale place to be. Gebruiksgemak is key.
Door alles de automatiseren, kunnen de medewerkers ook volledig geautomatiseerd, binnen budget, hun devices kiezen. Die keuze is belangrijk voor Mobco klanten. Medewerkers weten zélf het beste welke toestellen ze nodig hebben om hun job goed te kunnen doen. Die apparaten worden overigens automatisch besteld, geconfigureerd en thuis geleverd. Vooringesteld. Eindgebruikers kunnen meteen aan de slag met hun tablets, laptops, telefoons… eens ze aan de deur staan. Geen tech training nodig dus.
Een goed project komt altijd met een uitdaging
Nu de twist: de code mocht geen eiland zijn. Iedere gebruiker moest de specifieke invulling namelijk zelf flexibel kunnen bepalen. Met kennis van zaken, weet je dat dergelijke code niet evident is om te schrijven. Gooi daarbovenop een pandemie die interne samenwerking moeilijker maakt, en je zit met een heuse uitdaging. Gelukkig is ons team very dedicated. Na twee jaar werken we nog steeds succesvol samen, en tot op vandaag geven we het platform nog een regelmatige upgrade. Door het nauwe contact en goede opvolging, kunnen we verdere ontwikkelingen sturen. Bijgevolg zijn er maandelijkse releases met nieuwe features. Dat heb je met technologische ontwikkelingen: the work never stops. Innoveren en dat blijven doen. Kwestie van de concurrent altijd een stapje voor te blijven.
… En nu de nabespreking. Hoe blikt Mobco (voorlopig) terug?
Het verdict: meer efficiëntie, tijdswinst en minder foutmarge voor de bedrijven die het ontwikkelde Workplace Portal gebruiken. Daarbovenop betekent het meer flexibiliteit, gebruiksgemak en vrijheid voor de mensen die er werken. Geheel in lijn met de missie van Mobco, die we trots een tevreden klant kunnen noemen.
Mobco is ook onder de indruk hoe de samenloop van omstandigheden zorgde voor een gunstig effect. Remote werken bewerkstelligen was reeds een expertise van het bedrijf, maar de snelle evoluties die afgelopen jaar noodzakelijk veroorzaakte, had een grote impact. Door de pandemie kwam de manier van werken in een soort gedwongen stroomversnelling terecht. Nu bedrijven hier wel op moesten inzetten, groeide ook het vertrouwen gestaag. Dat vertrouwen was vorig jaar opvallend kleiner. Het contrast is dus enorm: vandaag onderhandelen we of een medewerker überhaupt nog op kantoor aanwezig hoeft te zijn. Hoewel het dus al twee jaar in the running was, werd het Workplace Portal dit jaar tot hoeksteen van Mobco’s marktstrategie gebombardeerd.