Testo: Procesoptimalisatie voor een nauwkeurige procedure

Testo meet de feiten. Als marktleider met het breedste gamma binnen het vakgebied, biedt het bedrijf gepaste meetoplossingen voor spelers in de HVAC, Food, Farma en verschillende andere industrieën. Onder het motto ‘be sure’ wordt de levenslange garantie op accuraat meten benadrukt. Daarvoor staan zo’n 43 medewerkers, waaronder on site techniekers, commercieel vertegenwoordigers, backoffice-personeel en marketeers iedere dag paraat. Maar niet alleen het advies vooraf en de verkoop van de meetinstrumenten zijn belangrijk, maar ook begeleiding, de helpdesk en opleiding zijn standaard deel van de service. 

Meetinstrumenten vereisen nu eenmaal regelmatig onderhoud om accuraat te blijven, en dat is vaak niet onbelangrijk in de sectoren waar Testo’s klanten actief zijn. Neem nu een thermometer: je kan je vast wel inbeelden dat eentje in een labo veel nauwkeuriger hoort te zijn dan die in je keuken thuis. Voor het cliënteel uit die eerste categorie, vormen correcte kalibratie en regelmatige herkalibratie een onmisbaar deel van de service na verkoop van een leverancier van meetoplossingen. Managing Director Jeroen Van Der Kelen licht toe hoe BizzPro dit proces heeft kunnen optimaliseren voor het bedrijf en hun klanten. Na een eerdere succesvolle samenwerking – de <ProHeat> applicatie – wist Testo maar al te goed dat ons bedrijf een en ander te bieden heeft op vlak van automatisatie en digitalisering   


Kalibratie: wat is dat?

Waar nauwkeurige metingen belangrijk zijn, is kalibreren dat ook. Het verschaft gebruikers van meettoestellen het vertrouwen dat de meetresultaten correct zijn. ‘Kalibreren’ is eenvoudig gezegd het vergelijken van de metingen van een systeem of apparaat met een referentiestandaard die gekalibreerd werd op een hoger niveau. Wijkt een thermometer iets meer of minder af van de referentie waarmee hij vergeleken wordt, dan is een ‘justering’ of bijstelling vereist. Kalibratie is in theorie enkel het ‘vergelijken’ en vaststellen van de afwijking, maar vaak kun je er vanuit gaan dat de bijstelling deel van die service is. Alsook bij Testo is dit het geval. 

Dat beperkt zich overigens niet alleen tot temperatuur: Testo biedt vakkundige kalibraties van meettoestellen voor vochtigheid, luchtsnelheid, druk, lichtsterkte en toerental.

Digitalisering betekent tijdswinst, procesautomatisatie en een kleinere foutenmarge

Zoals eerder aangehaald, moet dit proces regelmatig worden uitgevoerd om de accuraatheid van meetinstrumenten te waarborgen. Als marktleider voor meettoestellen, heeft Testo een groot klantenbestand en bijgevolg veel kalibraties die jaarlijks moeten gebeuren. Dat deden ze vroeger op papier, met rekenmachine. En het is nu eenmaal een feit: dergelijke manuele processen hebben een hoge foutmarge. Daarbij namen ze veel tijd én werkkracht in beslag. 

Digitaliseren en automatiseren was de boodschap dus. En daarvoor zit je goed bij BizzPro. Met Testo’s Bart Peeten als trekker voor het project, zochten we samen naar de uitgelezen oplossing. 


Een wereld van verschil voor het Testo team én voor klanten

“Die efficiëntie en gebruiksgemak van de tool is een verademing voor ons personeel en onze techniekers”, aldus Jeroen. “En het is daarbovenop een troef die we ook naar nieuw personeel toe kunnen uitspelen”, voegt hij toe. Het traditionele werkwijze met first-in-first-out principe van de toestellen werd ingeruild voor een efficiëntere methode. “Dankzij de software weten we welke toestellen nood hebben aan kalibratie, en kunnen we verschillende toestellen die dezelfde test nodig hebben samen nemen”, zegt de Managing Director. Dat bespaart een pak tijd, én zet bovendien de belangrijkste taken voorop. 

Ook maakt de software komaf met handmatige berekeningen, en kun je met één klik nagaan of alles binnen de referentiewaarden valt. Dat gebeurde eerst met templates, Excel-bestandjes en aparte scans. Enorm omslachtig vergeleken met het nieuwe en verbeterde systeem. En vooral belangrijk voor Testo, als bedrijf waar de klant centraal staat: ook voor hén betekent het een upgrade. Kalibratie gaat altijd gepaard met een officieel attest, hetgeen ze nu gemakkelijk via een QR-code digitaal kunnen opvragen. Ze krijgen een login, en kunnen zo hun historiek  raadplegen. Zo kan Testo een handje helpen om de administratie wat te verlichten. 


Een grote impact op korte tijd: da’s een samenwerking met BizzPro

Twee samenwerkingen hebben Testo en BizzPro ondertussen op de teller staan. Compleet verschillende projecten, maar beide enorm impactvol. Het bedrijf realiseert zich dat bedrijven die de digitale weg kiezen, een voorsprong maken. Zeker in tijden van Covid-19. Innoveren doen ze dus het liefst zo snel mogelijk, en dat BizzPro zo kort op de bal meedraait, is alleen maar mooi. “Een samenwerking die ons nooit heeft teleurgesteld. Integendeel, binnen de tijdskaders, binnen budget, met beloofde kwaliteit,” besluit Jeroen. De geschepte verwachtingen werden waargemaakt, met andere woorden. Wij zijn alvast benieuwd met welke uitdaging Testo in de toekomst op de proppen komt!

More Use Cases

Mobco & BizzPro: Innoveren, en dat blijven doen. Zo blijven we aan zet.

Een bedrijf dat andere ondernemingen helpt innoveren. Mobco denkt mee met bedrijven, en selecteert welke technologie klanten efficiënter maakt. Met hun aanbod van hardware, beveiliging daarvan en verdere ondersteuning zijn ze de one-stop-shop voor alles wat nodig is om de transformatie naar een moderne werkplek te realiseren bij hun klanten. Het resultaat: een Workplace Self Service Portal.

Bekijk Project »

IOT mobiele app geïntegreerd met liften

Liftbeheer is een vak apart. Ook daar is de toekomst: slimme digitalisatie. BizzPro hielp bij de ontwikkeling van een innovatie app voor liftbeheer, die via bluetooth en USB verbonden is met het microcontroller board van de supervisor. Van handige automatisatie gesproken.

Bekijk Project »

Handige mobiele app om koffie te bestellen

Een lumineus app-idee? Geen probleem. Als je met BizzPro samenwerkt, komt die app er snel. Het idee van deze klant: een mobiele applicatie waarmee koffieliefhebbers de dichtstbijzijnde koffiebar kunnen lokaliseren, en daar vervolgens een koffietje kunnen bestellen. Het resultaat was een cross platform mobiele app.

Bekijk Project »

Remote
Assistance