Meten is weten: en net daar weet Testo alles over. Als marktleider met het breedste gamma binnen het vakgebied, biedt het bedrijf gepaste meetoplossingen voor spelers in de HVAC, Food, Farma en verschillende andere industrieën. Daarbij zijn niet alleen advies vooraf en verkoop, maar ook begeleiding, de helpdesk en opleiding standaard deel van de service. Onder het motto ‘be sure’ wordt de levenslange garantie op accuraat meten benadrukt. De juiste opleiding, regelmatige herkalibratie en de reparatiedienst waarborgen dat voor de klant. Zo’n 43 medewerkers, waaronder on site techniekers, commercieel vertegenwoordigers, backoffice en marketeers staan iedere dag paraat.
Het gebruik van hoogwaardige materialen en technologie garandeert de kwaliteit van de meettoestellen, en zo’n 16% van de omzet wordt weer geïnvesteerd in verder onderzoek en innovatie. Het bedrijf weet dus dat de markt evolueert, en dat je bijgevolg beter te vroeg start met groeien dan te laat. Jeroen Van Der Kelen, Managing Director van Testo, licht toe hoe BizzPro hen daarbij kon ondersteunen – en hoe we later ook als businesspartner de handen in elkaar sloegen.
De zoektocht naar groei
Enerzijds is Testo de eerste om te kijken wat bepaalde technologische ontwikkelingen voor het bedrijf kunnen betekenen, anderzijds komt de vraag naar digitalisering ook van de klant. Integratie met andere gebruikte software is daar een voorbeeld van. “We hebben concurrenten in elk segment van de markt, dus om onze positie als marktleider te behouden moeten we die een stapje voorblijven,” aldus Jeroen. Volop inzetten op digitalisering en transformatie was de boodschap. Niet alleen de oplossing moest betrouwbaar zijn, maar ook de partner voor het proces. “De professionele klik moest er zijn bij de keuze”, zegt Jeroen. BizzPro bleek de geknipte partij.
Wat was de nood? Klanten op de baan verzamelden hun data (nog steeds) op papier. Dat moest digitaal en automatisch kunnen. De installateurs die gebruik maken van rookgasanalysers tijdens het onderhoud van verwarmingsketels bij hun eindklanten , waren toe aan een stevige digitale update.
Op naar fase 2 – met toeters en bellen
BizzPro was er vanaf het kleine begin van de digitale transformatie – met eerste applicatie Instalight – al bij, maar Testo merkte snel dat er meer nodig was. Meetresultaten opslaan en later raadplegen, was nog niet mogelijk. De klant zou baat hebben bij een Cloud, voor de opslag van attesten van metingen. “Die Cloud, waarin de digitale attesten konden worden bewaard, ontpopte zich achteraf tot een zeer waardevolle mini CRM-tool voor onze HVAC-gebruikers”, aldus Jeroen. Digitale klanten hebben namelijk nood aan een Cloud, die informatie overal beschikbaar maakt.
Die verdere ontwikkeling kwam er in de tweede fase: de ProHeat oplossing. In het kort: een Applicatie om op de baan gemakkelijk certificeringen te kunnen bijhouden. Na meting, belanden de resultaten via bluetooth automatisch op de tablet en kunnen de nodige attesten in PDF aangemaakt worden. Finaal belanden deze documenten in de Cloud. Het resultaat is dat de info continu beschikbaar is, up-to-date en digitaal.
Hoe realiseerden we dat? Het was de kennis van Testo’s Koen van Nieuwenhoeve, dé kenner op vlak van attesten en logica, die gedigitaliseerd moest worden in een applicatie. Door de nauwe samenwerking met Gert Uvin, was het een kort op de bal heen-en-weer verhaal. Typisch BizzPro: modulaire, customized applicaties op maat en vraag van de klant. Snel opvolgen, aanpassen en dan weer met een new and improved versie op de proppen komen. Koen kon die versie telkens testen, en was de beste persoon om aan te geven waar er verder verbeterd kon worden.